Kolla källan - källkritik, upphovsrätt och säkerhet på nätet.

Kolla källan - källkritik, upphovsrätt och säkerhet på nätet.
  1. Utvecklingen med sökmotorer, algoritmer och sociala medier har ändrat förutsättningarna för kommunikation och journalistik. Det går inte att ta för givet att information på nätet är förhandsgranskad, utan var och en måste ofta själv kunna bedöma vad som är sant och falskt. Sökkritik och källkritik har blivit allt viktigare för att värdera information. och därför behöver lärare och skolbibliotekarier kontinuerligt diskutera detta med eleverna.
  2. Ta chansen att fördjupa dig i digital kompetens under den 16-20 oktober. Vi bjuder på spännande samtal och tips på nyttiga resurser.
  3. Den ökade spridningen av fejknyheter, kombinerat med en växande faktaresistens riskerar att lägga krokben för en sund samhällsdebatt. Forskare menar att boten är att vi kontinuerligt får små doser felaktig information och hjälp att värdera och motbevisa det som påstås. Inte minst är det viktigt att diskutera i skolan.
  4. Digital läsförståelse, informationssökning och källkritik är exempel på områden där skolbibliotekarier är experter och kan bidra till i undervisningen. Men för att skolbiblioteket ska kunna bli en naturlig del av undervisningen behöver skolbibliotekarierna se sin verksamhet ur en rektors synvinkel, menar forskaren Louise Limberg.
  5. Trots att de allra flesta har hört om ”fake news” verkar många läsare strunta i att granska trovärdigheten i det de läser. Elever är inget undantag. Att undervisa om källinformationens betydelse för att tolka innehåll är ett medel för att förbättra elevers förståelse av att allt som står att finna på internet inte är sant.
  6. Att googla är en självklar del av vardagen i klassrummet och detta påverkar synen på hur undervisningen går till, vad eleverna ska lära sig och vad som ska bedömas. Nu efterlyser forskare en större medvetenhet om hur sökmotorernas algoritmer fungerar och vad detta innebär.
  7. Det svämmar över av information, propaganda och falska nyheter, och internet är numera den viktigaste informationskällan för de allra flesta elever. Läs om Skolverkets kompetensutveckling för lärare och skolbibliotekarier om kritisk användning av nätet.
  8. Fake news och alternativa fakta är det inte bara barn som står för – det är vuxna. Det börjar med oss och vi måste ta ansvar för hur vi agerar. Det budskapet gav forskaren Elza Dunkels på en konferens för skolbibliotekarier i Malmö i mars 2017.
  9. Arbetar du i grundskolan? Delta i en MOOC, en kurs online på nätet, där du lär dig om strategier för säker och ansvarsfull användning av nätet. Du får också en möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter.
  10. Nu finns nytt material som ger dig och dina kollegor bättre förutsättningar att förstå elevernas sampel på nätet. Med hjälp av materialet kan du tillsammans med eleverna diskutera hur de kan undvika onödiga risker.
Skoldatatek.se är en gemensam webbplats
för Sveriges Skoldatatek