ADHD, multitasking och läsning

I helgen samlades 900 lärare, forskare och utbildningsexperter för att berätta vad de vet om hur man lär sig. Mötet var  Learning & the Brain conference “The Web-Connected Generation: How Technology Transforms Their Brains, Teaching and Attention,”

Neurovetenskapen är intresserade av att få se hur dagens digitala mediemiljö, med multitasking, förändrar elevernas hjärnor, på positiva och negativa sätt.

  • Kommer den att förändra undervisning och lärande?
  • Hur påverkar Internet studenternas hjärnor, fokus och beteende?
  • Hur påverkas inlärningen av  videospel och sociala nätverk som används för att tänka inlärning, undervisning och insatser?
  • Hur kan nya kognitiva datorspel förbättra studenternas lärande, minne, uppmärksamhet, läsning, matematik och naturvetenskaplig utbildning?

 

 

ADHD, multitasking och läsning

En förklaring gavs om varför barn med ADHD, som lär sig läsa som alla andra, sedan saktar ner och får svårigheter med läsförståelsen.

http://danapress.typepad.com/weblog/2012/05/adhd-reading-multitasking.html

Artikeln är mycket intressant. Tipsar därför nu och återkommer med mer text sen.
Tar tacksamt emot en översättning. Hinner inte ikväll.

Britt Hansson

Tags: NPF, forskning

Skriv ut

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

Skoldatatek.se är en gemensam webbplats
för Sveriges Skoldatatek