Omvärldsbevakning - Stefan Paulsson om IT i Skola

Skolans digitalisering
  1. Många europeiska länder har fört in programmering i läroplanerna, antingen som ett eget ämne, som en del av andra ämnen eller som något ämnesöverskridande. I Sverige blir programmering en tydligare del av den digitala kompetensen som nu förstärkts i läroplaner, kursplaner, ämnesplaner och examensmål. Forskaren Ben Williamson ger bakgrunden till hur programmering kom på skolscheman... Läs mera »
  2. Skolans digitalisering behöver eftertanke, menar professor Neil Selwyn, och därför har han sammanställt tio kritiska frågor att diskutera. Han var en av de två brittiska forskarna på en pop up-konferens om skolans digitalisering den 19 juni som arrangerades av tre institutioner och en forskningsmiljö vid Göteborgs universitet gemensamt på Pedagogen i Göteborg. Fler inlägg från... Läs mera »
  3. Att googla är en självklar del av vardagen i klassrummet och detta påverkar synen på hur undervisningen går till, vad eleverna ska lära sig och vad som ska bedömas. Nu efterlyser forskare en större medvetenhet om hur sökmotorernas algoritmer fungerar och vad detta innebär. Vid årsskiftet avslutas forskningsprojektet Kunskap i en digital värld: tillit, trovärdighet... Läs mera »
  4. Skolledarens kompetens har en stor betydelse för att skolans digitalisering ska lyckas. Det handlar om att kunna leda förändringsarbete och därför ska Danmark förnya skolledarutbildningen. I Sverige håller Skolverket på att göra klart resten av materialet för Leda digitalisering. Mjuk infrastruktur, big data och learning analytics samt digital bildning är de mest centrala frågorna i... Läs mera »
  5. Just nu pågår flera försök att hitta bra sätt att utnyttja fjärr- och distansundervisningens möjligheter. Dessa undervisningsformer kan ge fler elever tillgång till den undervisning de annars inte haft möjlighet att få. Det kan också öppna nya pedagogiska möjligheter. Arbetet är en del av skolans digitalisering vilket framgår bland annat i Skolverkets förslag till nationella... Läs mera »
  6. Genomslaget för sociala medier bland allmänheten har öppnat nya vägar för lärares gemensamma lärande. Idag diskuterar många lärare undervisning och arbetssätt på exempelvis Facebook och därför ska forskare på Karlstad universitet studera hur lärare delar kunskaper och erfarenheter i sociala medier. Möjligheterna för kompetensutveckling är inte längre begränsade till den egna arbetsplatsen eller kommunen. Istället... Läs mera »
  7. I höst kommer Norges regering att lägga fram en strategi för digitaliseringen av grundskolan. Processen är öppen och man har bjudit in relevanta aktörer inom området att ge inspel till arbetet. Hit hör bland annat lärarnas organisationer, KS (Norges motsvarighet till SKL), företag inom edtech-området samt statliga myndigheter som Utdanningsdirektoratet och Senter for IKT i... Läs mera »
  8.   I dag är medie- och informationskunnighet sannolikt viktigare än någonsin. Det svämmar över av information, propaganda och falska nyheter, och internet är numera den viktigaste informationskällan för de allra flesta elever. Därför är det nödvändigt att elever förstår hur medier och sökmotorer ser ut och fungerar och att de kan vara sök- och källkritiska.... Läs mera »
  9. Förra våren drog SKL igång fortbildningssatsningen STL – skriva sig till lärande tillsammans med elva kommuner från norr till söder. I pilotomgången utbildades lärare till utvecklingsagenter som i sin tur skulle fortbilda sina kollegor i STL, en modell för att arbeta med it och digitala medier i undervisningen. I höst startar en ny omgång, baserad... Läs mera »
  10. När det gäller digitaliseringen av skolan är det viktigt att undervisningen utvecklar de kunskaper och förmågor som krävs för att klara sig i en digital och sammankopplad värld. Nesta, UCL Institute of Education  och UCL Knowledge Lab i Storbritannien lyfter fram några centrala aspekter av detta i en rapport som släpptes förra månaden: Solved! Making... Läs mera »
Skoldatatek.se är en gemensam webbplats
för Sveriges Skoldatatek