Omvärldsbevakning - Stefan Paulsson om IT i Skola

Skolans digitalisering
  1. Utvecklingen med sökmotorer, algoritmer och sociala medier har ändrat förutsättningarna för kommunikation och journalistik. Det går inte att ta för givet att information på nätet är förhandsgranskad, utan var och en måste ofta själv kunna bedöma vad som är sant och falskt. Sökkritik och källkritik har blivit allt viktigare för att värdera information. och därför... Läs mera »
  2. Digital läsförståelse, informationssökning och källkritik är exempel på områden där skolbibliotekarier är experter och kan bidra till i undervisningen. Men för att skolbiblioteket ska kunna bli en naturlig del av undervisningen behöver skolbibliotekarierna se sin verksamhet ur en rektors synvinkel, menar forskaren Louise Limberg. Det var något som forskare, rektorer och skolbibliotekarier diskuterade på ett... Läs mera »
  3. Den 14 september arrangerade Skolfederation ett erfarenhetsutbyte i Botkyrka. På förmiddagen delade Botkyrka kommun med sig av sina erfarenheter kring det lokala arbetet med att digitalisera skolan. Efter lunch gav Skolfederation, SKL och Skolverket en inblick i vad de arbetar med och vad som är på gång. I det här inlägget kommer jag att sammanfatta... Läs mera »
  4. I början av året presenterade Undervisningsministeriet en ny datastrategi som täcker hela utbildningsområdet i Danmark, och som sträcker sig fram till 2020. Det rör sig om ett samarbete mellan stat, regioner och kommuner och är en viktig del av arbetet med att digitalisera den offentliga sektorn. Datastrategin ingår också i utvecklingen av en nationell mjuk... Läs mera »
  5. Läsåret 2017/18 pågår ett försök med ett nytt tillvalsämne i årskurs 7-9 i den danska grundskolan: Teknologiförståelse. Det rör sig om ett praktiskt och experimenterande ämne, som är baserat på det akademiska ämnet informatik. Försöket genomförs på tretton utvalda skolor i Danmark för att ta reda på om ämnet kan få en permanent plats på... Läs mera »
  6. För ett år sedan införde Finland nya läroplaner för grundskolan och gymnasiet. Syftet är att ge eleverna möjlighet att utveckla de kunskaper och förmågor som krävs i ett alltmer digitalt och globalt samhälle. Det är särskilt viktigt att alla rustas för ett livslångt lärande. Den nya läroplanen för gymnasiet började gälla i augusti förra året.... Läs mera »
  7. Elever ska ha ökade möjligheter att lära sig och utveckla en digital kompetens. Det är kärnan i den nationella strategin för digitaliseringen av grundskolan och gymnasiet som Norges regering presenterade den 25 augusti. Strategin sträcker sig till 2021. En stärkt digital kompetens är även en av fem viktiga prioriteringar i Norges digitala agenda, som lades... Läs mera »
  8. Många europeiska länder har fört in programmering i läroplanerna, antingen som ett eget ämne, som en del av andra ämnen eller som något ämnesöverskridande. I Sverige blir programmering en tydligare del av den digitala kompetensen som nu förstärkts i läroplaner, kursplaner, ämnesplaner och examensmål. Forskaren Ben Williamson ger bakgrunden till hur programmering kom på skolscheman... Läs mera »
  9. Skolans digitalisering behöver eftertanke, menar professor Neil Selwyn, och därför har han sammanställt tio kritiska frågor att diskutera. Han var en av de två brittiska forskarna på en pop up-konferens om skolans digitalisering den 19 juni som arrangerades av tre institutioner och en forskningsmiljö vid Göteborgs universitet gemensamt på Pedagogen i Göteborg. Fler inlägg från... Läs mera »
  10. Att googla är en självklar del av vardagen i klassrummet och detta påverkar synen på hur undervisningen går till, vad eleverna ska lära sig och vad som ska bedömas. Nu efterlyser forskare en större medvetenhet om hur sökmotorernas algoritmer fungerar och vad detta innebär. Vid årsskiftet avslutas forskningsprojektet Kunskap i en digital värld: tillit, trovärdighet... Läs mera »
Skoldatatek.se är en gemensam webbplats
för Sveriges Skoldatatek