Läsflyt och stavning med datorstöd
Genom snabba exponeringar av ord triggas lässvaga elever till ökat läsflyt. Om detta rapporterar Maj-Gun Johansson, Umeå universitet, i sin avhandling Datorträning i läsflyt och stavning. Hon disputerade den 26/1 2010.
Två varianter av s.k. flash-cardmetod undersöktes:
I den ena bestäms den tid ordet visas på bildskärmen av hur eleven klarat av uppgiften, desto bättre eleven svarat desto kortare blir visningstiden och tvärtom.
I den andra är visningstiden fixerad till en och samma tid över hela övningen.
Båda flash-cardvarianterna har lett till betydande förbättringar i läsning och stavning. Någon statistiskt säkerställd skillnad såg hon inte mellan de två flash-cardvarianterna, men tendensen i för- och eftertest samt i elevenkäterna talar för den resultatstyrda flash-cardbetingelsen.
Läs om Maj-Gun Johanssons avhandling på Umeå universitets webbplats
Läs intervju med Maj-Gun Johansson på Skolporten