Skärmtid - och till vad?

Studier visar att vad vi gör vid en skärm är viktigare än hur länge vi gör det, skriver internetforskaren Elza Dunkels. Läs hennes artikel här  Läs hennes artikel här 

Elsa Dunkels underkänner argument som grundar sig i känslomässiga reaktioner på något som uppfattas som nytt. Vi behöver utan tvekan föra allvarliga och kunniga samtal om hur skärmar används, men det är vårt ansvar som vuxna att denna diskussion blir rationell och inte emotionell.

Anledning till artikeln är Sveriges Radios inlag den 2015-03-31
Barnläkare oroas av barns skärmtibarnlakared
Barn under två år bör inte titta på skärm alls, och barn i förskoleåldern högst en till två timmar om dagen, anser Hugo Lagercrantz.
Barnläkaren och professorn Hugo Lagercrantz tydliga rekommendationer från Statens medieråd om hur länge ett litet barn ska kunna få sitta framför en skärm. Reportage av Anders Diamant

Samma dag fanns det här samtalet
Ska små barn undvika smarta mobiler och surfplattsr-dunkelsor? Men hur illa är det egentligen att vara uppkopplad länge som barn? Samtal med Ulrika Hult, psykolog som jobbat i 20 år med barn och familjer och Elza Dunkels, forskare vid Umeå Universitet.

Andra artiklar i ämnet:

Barnläkare kräver riktlinjer för barns skärmtittande SVD 2015-03-31

Barns skärmberoende: ”Någon timme om dagen räcker” SVD 2015-03-31

 

/Britt Hansson

Skriv ut

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

Skoldatatek.se är en gemensam webbplats
för Sveriges Skoldatatek